"یا بصیر"

این ایام روزهایی است که مخاطبین نشریات سیاسی ،سایت ها و خبرگزاری ها به بهانه نزدیکی به فضای داغ انتخابات زیادتر شده اند و من هم از این جمع هایی که خیلی می خواهند از همه جا سر در بیاورند مستثنی نیستم هر روز سری به سایت ها میزنم تا اینکه خبری در سایت شما توجهم را به خود جلب کرد و آن اظهار نظر آقای مهندس کلانتری استاندار اسبق یزد بود که با توجه به نزدیکی ایام انتخابات و جهت گیری ها سیاسی سابقشان این بیانات دور از ذهن نبود.
این سخنان دو نکته قابل توجه داشت که حاکی از نکته سنجی منصفانه و دقت فوق العاده ایشان است.
اولا اینکه در بیاناتشان مطرح نمودند که استاندار در تبلیغات و اطلاع رسانی ها کاهش نرخ بیکاری استان یزد را 9/17 درصد اعلام نموده ؛ اما هرچه مرور کردم در بنر ها و گزارشها این عدد را نیافتم ، شاید منظورشان تبلیغاتی باشد که در آن کاهش نرخ بیکاری 6/11 درصد اعلام شده است. 
دوما این اظهار نظر باعث شد تا نگاهی به کتاب" آمار نامه" سازمان مدیریت قدیم که در گوشه کتابخانه خاک می خورد بیاندازم ، آنچه برایم جالب بود نرخ بیکاری در سالهای 81 ، 82 و 83 بود که به ترتیب 7/14 ، 7/16 و 9/17 اعلام شده است و آن هم بر اساس آمار و ارقام سازمان آمار ایران.
عزیزی می گفت اگر نتوانستی در مقام استدلال بر حریفت پیشی بگیری ، اساس را بگذار بر تکذیب و انکار، شاید این بیان نیز حاکی از همین منطق است.
البته شاید سوالی که در ذهن من شکل گرفته برای شما هم پیش آمده ؛ که آیا آمار ارائه شده از سوی استاندار اسبق صحیح است یا آماری که تحت نظرمسئول سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق ( همان عزیزی که چندی پیش نیز ساخت سیلوهای عظیم گندم شهرک صنعتی را تکذیب می کرد ) تنظیم شده است؟
مگر این دو بزرگوار هر دو در یک دولت در مسند کار نبودند؟
آیا دولتی که در هر سال برطبق آمار خودش حدود 2 درصد افزایش نرخ بیکاری داشته است چگونه ممکن است در طول چند ماه نرخ بیکاری را 9 درصد کاهش دهد؟ ما که نفهمیدیم آخر باید دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس(ع) را !!!!!!

 

 

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا